Saturday, June 23, 2007

القلوب القاسيه


أقسى شيء على النفس ان تكون قريب ممن لديهم قلوب قاسيه . اصحاب هذه القلوب متبلدين فى المشاعرمهما حاولت ان ترقرق قلوبهم تجد العكس يزدادوا فى العناد والقسوه . وشاء حظى ان اصادف فى حياتى هذه النوعيه من الناس
شاهدت عن قرب زوج صديقه لى هى تمتاز بالعطف والحنان والايثار وسعادتها فى العطاء وهو سعادته فى الأخذ وبدون شكر او كلمه طيبه كما انه بخيل استغربت من صبر صديقتى هذه فهو رغم عطائها وتعاونها يتعمد احراجها والتركيز على عيوبهابل وأحيانا السخريه .لما قلت لها ده بيقسو عليكى لأنك مستسلمه قالت ابدا انا لامستسلمه ولا حاجه انا فكرت بعقل فى كل الحلول ولقيت انه دى عجينته كده حاولت بكل الطرق لكن مافيش فايده ولقيت ان سلوكه ده مع اهله ايضا يعنى العيب مش في .ايه الداعى لكتر المشاكل وعمل جلسات عائليه لن تفيد شوفى دايما اصحاب القلوب القاسيه يكونوا من البخلاء ولا يتسامحوا ابدا ولايغفروا فى حق من حقوقهم او لأى حد يغلط ولو بحسن نيه لكن هم من حقهم ان يجرحوا ويبرروا ولديهم قدره غير عاديه للأقناع لدرجه يشكوكى فى نفسك والأذكياء منهم لديهم قدره على لبس قناع الطيبه والكرم وهو من النوع ده .تأثرت جدا لهذه الصديقه ولكنى استغربت لأنى ارى عليها علامات السعاده مع انها حساسه
لما قلت لها كده قالت لى انا سعيده فعلا لأنى رضيت بنصيبى وعلشان مصلحه أولادى ولم شمل الأسره كنت حا ابقى حزينه لوكان فى تقصير منى كل اللى بعمله انى مش بنتظر منه اى حاجه حلوه بالعكس عارفه انه جاحد وبمنع حدوث مشاكل علشان الأولاد ينجحوا .قلت لها طب وانتى قالت مافيش حاجه تسعدنى قد انى الاقى كل من حواليا سعيد حتى هو
وسرحت فى كلام صديقتى وأفتكرت صديقه اخرى كنت الاحظ دائما انها دائمه الشكر فى والدها بينما لاتذكر امها ابدا ومرت بصديقتى هذه وعكه صحيه حيث مرت بازمه صحيه فوجدت امها تعد لها الطعام وتعطيها الدواء فى ميعاده ولكن لاتبدو عليها علامات القلق وجه جامد وكان التليفزيون مفتوح علىحاله انسانيه زى الحالات اللى كان بيقدمها طارق علام فوجدت كل الموجودين عليهم علامات التأثر بينما والده صديقتى تقزز اللب ولايبدو عليها اى تأثر وجه جامد الملامح وعرفت سبب عدم ذكر صديقتى لوالدتها فهى زى ما بيقولوا قلبها جامد حتى حينما مرض زوجها بمرض خطير كانت لاتتأثر بآلامه لذا فهى تحتفظ بصحتها وحيويتها ولايبدو عليها انها مسنه مع انها فوق الثمانين . للأسف الشديد ان بلاده المشاعر وقسوتها تمنح هؤلاء البشر قوه بدنيه فهم محصنين ضد الأمراض الناتجه عن الأنفعالات كالقلب والضغط
لكنهم فى نفس الوقت لايشعرون بالسعاده لأن السعاده الحقيقيه فى انك تحب وتتحب وصعب قوى تجد من يحبهم حب حقيقى سوى من انسان مخدوع لفتره مؤقته لأنهم مهما امتازوا بالذكاء سرعان ماتكتشف حقيقتهم وأن كان يجدوا سعادتهم الحسيه فى الأسمتماع بالطعام وما شابه.
ماأجمل القلوب الحانيه الرقيقه ان ما يميز الأنسان عن الكائنات الآخرى هى المشاعر . ووجدت فعلا ان الأمثال الشعبيه مش جايه من فراغ صحيح على رأى المثل
المسامح كريم فعلا لاتجد بخيل يتسامح ابدا

4 comments:

Anonymous said...

Klam gameel w klam m32ool m2drsh a2ol 7aga 3no 3'er en 3lag as7abk howa el sbr; el sabr gameel.

Sherif

amiraaly said...

me3rft el nas dy bt3lm el sabr we bt2wy we rasboteen 2al el sm elly la yeaktlny bay2weny ma m3nah
1000 mercy 3la el comment

طهقان said...

جزاكي الله كل خير


فعلا

اكثر من رائع

asftel7b said...

السعاده الحقيقيه فى انك تحب وتتحب
فالناس دى مش هتحس بها اكيد
كلمات اكثر من رائعه بجد
ميرسى قوى عليها